Valentine's Day @ Hari Kekasih. Bolehkah didalam ISLAM ?

Ohhhh.. Hari Kekasih Dah Datang !!!!!!!!!!!

Saint Valentine's Day, commonly shortened to Valentine's Day,[1][2][3] is an annual commemoration held on February 14 celebrating love and affection between intimate companions.[1][3] The day is named after one or more early Christian martyrs, Saint Valentine, and was established by Pope Gelasius I in 500 AD. It was deleted from the Roman calendar of saints in 1969 by Pope Paul VI, but its religious observance is still permitted. It is traditionally a day on which lovers express their love for each other by presenting flowers, offering confectionery, and sending greeting cards (known as "valentines"). The day first became associated with romantic love in the circle of Geoffrey Chaucer in the High Middle Ages, when the tradition of courtly love flourished.

source http://en.wikipedia.org/wiki/Valentine%27s_Day

Mungkin ramai yang mengetauhui Valentine's Day @ Hari Kekasih merupakan peristiwa yang perlu para kekasih ingat selain daripada Birthday pasangan mereka. Tidak salah sekiranya para kekasih ingin mengingati pasangan mereka tetapi menyambut Valentine's Day @ Hari Kekasih sesuatu yang salah bagi penganut agama ISLAM kerana Valentine's Day @ Hari Kekasih secara terang-terangan memperingati paderi-paderi seperti ynag dijelaskan dalam maksud yang saya dapat daripada wikipedia.

Benarkah ia hanya kasih sayang belaka ?

“Dan jika kamu menuruti kebanyakan orang-orang di muka bumi ini, nescaya mereka akan menyesatkanmu dari jalan Allah. Mereka tidak lain hanyalah mengikuti prasangka belaka, dan mereka tidak lain hanyalah berdusta (terhadap Allah).” (Surah Al-An’am : 116)

Berkata Peguam Zulkifli Nordin (peguam di Malaysia) di dalam kaset 'MURTAD' yang mafhumnya :-

"VALENTINE" adalah nama seorang paderi. Namanya Pedro St. Valentino. 14 Februari 1492 adalah hari kejatuhan Kerajaan Islam Sepanyol. Paderi ini umumkan atau isytiharkan hari tersebut sebagai hari 'kasih sayang' kerana pada nya Islam adalah ZALIM!!! Tumbangnya Kerajaan Islam Sepanyol dirayakan sebagai Hari Valentine. Semoga Anda Semua Ambil Pengajaran!!! Jadi.. mengapa kita ingin menyambut Hari Valentine ini kerana hari itu adalah hari jatuhnya kerajaan Islam kita di Sepanyol..

source http://tanbihul_ghafilin.tripod.com/valentineday.htm

Fatwa Hukum Umat Islam Menyambut Hari Kekasih (Valentine's Day)

KEPUTUSAN FATWA

Sehubungan itu, kertas kerja berkaitan dengan hukum umat Islam menyambut Hari Kekasih ( Valentine’s Day ) telah dibentang dan dibahaskan dengan teliti oleh Ahli Jawatankuasa Fatwa Negeri Johor pada 25 Zulkaedah 1426 Hijriah bersamaan 27 hb Disember 2005 Miladiah. Setelah dilihat dengan penuh penelitian, maka Jawatankuasa Fatwa mengambil keputusan sebagaimana berikut :


Alhamdulillah fatwanya adalah seperti berikut :

” Amalan merayakan hari kekasih ( Valentine Day ) tidak pernah dianjurkan oleh Islam. Roh perayaan tersebut mempunyai unsur-unsur kristian dan amalannya yang bercampur dengan perbuatan maksiat adalah dilarang oleh Islam yang jelas bercanggah dengan aqidah, syariah dan akhlak Islamiah. Oleh itu umat Islam adalah DILARANG daripada melibatkan diri di dalam meraikan hari tersebut. ”

NOTA : Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia kali ke-71, yang telah bersidang pada 20-22 Syawal 1426 Hijriah bersamaan 22-24 November 2005 Miladiah di Kuching Sarawak, juga telah bersetuju memutuskan bahawa amalan merayakan Valentine’s Day, tidak pernah dianjurkan oleh Islam. Roh perayaan tersebut mempunyai unsure-unsur kristian dan amalannya yang bercampur dengan perbuatan maksiat adalah bercanggah dan dilarang oleh Islam.

sourcehttp://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-negeri/fatwa-hukum-umat-islam-menyambut-hari-kekasih-valentines-day

0 comments:

Post a Comment

Another Templates

Followers